Wat er helemaal mis is met school.



In het hart van ons schoolsysteem zit een fundamentele fout. We lijden er allemaal onder, en het lijkt wel of er nooit een oplossing voor komt; motivatie. 

Ik heb het over de motivatie voor toetsen. In principe zou het zo moeten gaan: jij als leerling leert omdat je het hoogst mogelijke cijfer wil halen. Je wilt jezelf zo goed mogelijk ontwikkelen, en daarom leer je de stof zo goed mogelijk.

Dit is een illusie. Scholieren ( mezelf inbegrepen) leren voornamelijk vanuit angst. Want we willen niet de problemen die lage cijfers met zich meebrengen.

Bijvoorbeeld: als we voldoendes halen, en onze cijferlijst in Magister zwart is, dan klaagt er niemand. Pap en mam zeuren niet, je mentor houdt zijn mond, je gaat gewoon over. Hooguit is er bij een lage voldoende een irritante leraar die je  'lui' noemt. Stakker.

De zesjescultuur is gehaat door veel volwassenen, maar zij zijn juist een groot onderdeel van het probleem. Ze zeuren bij een onvoldoende, en maken zich hier nogal druk om. De moeite die ze nemen voor het waarderen een hoog cijfer valt hierbij in het niet. Er is een impasse gecreëerd waarin we allemaal maar een beetje dobberen. Maar echt vooruit komen we niet.

Altijd, maar dan ook altijd als ik een lage voldoende heb ( 5,5-6) gaat het bij mij thuis als volgt:

Elias: ik heb een 5,7 voor Geschiedenis

Moeder: Wel een beetje laag.

Elias: het is een voldoende ('' zeur niet'')

Moeder: mompelt iets als 'jaja....''

Maar is dit echt wat we willen? Dat de gemiddelde scholier, als deze zijn middelbare school heeft afgerond, 60% van de stof beheerst? Willen werkgevers wel iemand aannemen die maar voor 60% kan hoofdrekenen, alleen maar omdat dit genoeg was op school?

De oplossing heb ik niet. Maar ik denk dat we hem kunnen vinden, als we vanuit deze gedachte over ons onderwijs nadenken: 'Hoe belonen we scholieren goed?'

Ik wil een publiek debat hierover. Ik vind dat het aantrekkelijker moet worden om hoge cijfers te halen. Je best te doen. En dat dit dan vervolgens gezien en gewaardeerd wordt. Want jongeren gaat niet uit zichzelf zich inspannen. En ik geef ze ( en mezelf) hierin ook gelijk. Want je wint er helemaal niks bij. Je verliest alleen maar tijd mee. Tijd die je ook had kunnen besteden aan leuke dingen. Dus er moet iets tegenover staan. Iets met gewicht.


Ik denk dat we daar op het einde allemaal beter van worden. Dus jij ook.



Elias Marseille

Reacties

  1. Er is een beloning voor goede cijfers wat ooit een "diploma" is genoemd, mischien heb je daar wel eens van gehoord, met dit dingetje kan je vet koele vervolg opleidingen volgen en een heleboel banen krijgen later. Echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit diploma krijg je ook met 6'en voor alle vakken. Heel simpel, wat Elias al neerzet: een zet is goed genoeg. Waarom meer doen?

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts